Mire jó a kékfény szemüveg

Erősen vitatott mikor milyen mennyiségben ártalmas a kékfény, és mikor van feltétlen szükségünk blue filter szemüvegre, magyarul kékfény szemüvegre. Egyfelől ez a hullámhossz hatékony lehet a téli depresszió és álmatlanság elleni küzdelemben, másfelől túl sok belőle már maradandó szemkárosodást okoz. A nagy energiájú látható (HEV) kék fény 380 és 440 nm hullámtartomány között kifejezetten káros a szemre: ez a kék ibolya fény. Még a rettegett ultra ibolya (UV) fénynél is károsabb, mivel azt a szemünk külső felszíne megszűri és csak 5% az, ami valóban el is éri a retinát. Ezzel szemben a kék ibolyát a szemünk nem szűri, egyedül kékfény szemüveg viselésével védekezhetünk ellene. 

Kékfény szemüveg nélkül

Az ember több évezreden keresztül élt kékfény szemüveg nélkül. A kékfény hatása a természetben lépten nyomon tetten érhető, és ehhez mérten fejlődött az emberi szervezet is. Este, mikor viszonylag kevés a kékfény, a szerveztünk melatonint termel, könnyebben, jobban alszunk. Ha süt a nap, boldogsághormont és stresszhormont termelünk, ettől tettrekésznek, aktívnak érezzük magunkat. Az UV a vitamintermelésben játszik szerepet. Általánosan elmondható, hogy egy természetes mennyiségű kékfény nem ártalmas, több ezer éves fejlődésünk egyik alapja ez a tényező és a biológiai ritmusban nagy szerepe van. A gond ott kezdődik, hogy mennyi is az a természetes mennyiség, és hol kezdődik a kék fény elleni védelem, azaz a kékfény szemüveg használata? Túl sok ultra-ibolya és kék-ibolya fény okozhat kötőhártya, illetve szaruhártya gyulladást, hosszútávon pedig kárt tehet a szemlencsében, főként a retinában, ami szürke hályog avagy makula degeneráció kialakulásához vezethet. Ezek a betegségek nem egyértelműen előzhetők meg kékfény szemüveg használatával, de a kockázat jelentősen csökkenthető.

Modern világ, kékfény szemüveg

A kényelmünket szolgáló legtöbb modern fényforrás sokkal több kékfényt bocsát ki, mint a régimódi égők és izzók. Amellett tehát, hogy a fényforrások is lecserélődtek, egyre több eszköz rendelkezik kijelzővel is. A legtöbb manapság gyártott monitor kék fény szűrő, azaz már a képernyő rétegeibe be van építve a védőréteg. Viszont a különféle világító LED-ek és xenon lámpák, hirdetések fényei egyáltalán nincsenek megszűrve, ezek ellen csak kékfény szemüveg viselésével védekezhetünk.

Beltéren értelemszerűen nincs szükség UV szűrésre, zárt ajtókon, üvegablakokon nem hatol át az UV sugárzás. Ellenben a beltéri világítás kibocsáthat kékfényt. Ez ellen jó a kékfény szemüveg. Nem mindenki érzékeli, hisz nem olyan szembetűnő a hatás. Közelben könnyebb a kékre fókuszálni, míg távolban inkább a pirosra, éjszaka a LED fényszóró jobban vakít, mint a „sárga”. Ezekre a jelenségekre megoldás a kékfény szemüveg, emellett segít a szervezetet megtartani a megszokott bioritmusnál, így kihat az esetleges álmatlanságra is.

A kékfény szemüveg tehát nem feltétlenül dioptriás. Ez egy réteg, amely megszűri ezeket a fényeket, de természetesen kombinálható monitor szemüveggel, vagy más hagyományos szemüveggel is. A szűrőréteget úgy állítják be, hogy csak a kékfény káros spektrumát zárja ki, és a jótékony hatású hullámtartományt átengedje.

A kékfény szemüveg nem monitor szemüveg

A monitor szemüveg vélemények közt gyakran találkozni tévedésekkel, mikor a kékfény szemüveg és a monitor szemüveg fogalma összemosódik. Fontos tehát tisztázni, hogy a kékfény szemüveg nem egy dioptria nélküli monitor szemüveg. A minotor szemüveg célja kényelmes látáskorrekciót kínálni a hosszasan számítógéppel dolgozó ember számára, amit egy hagyományos szemüveg, vagy akár bifokális szemüveg nem adhat meg. Ez egy életmód, ahol közeli és távoli tárgyakra fókuszálunk felváltva, általában ritka pislogással, száraz környezetben. Ezek a körülmények kifejezetten terhelik a szemet. Ugyan javasolt a monitor szemüvegeket kékfény réteggel is ellátni, ez mégsem a monitor miatt van és nem az ellen nyújt védelmet. A legtöbb modern képernyő, mint említettük, rendelkezik már beépítetten kékfény védelemmel. Erre a rétegre sokkal inkább a modern, digitális életünk folytán folyton jelen lévő kékfény túltengés miatt van szükség, mint különböző fényforrások, hirdetések, utcalámpák. Ezek azok a káros hatások, amik ellen a blue filter nyújt védelmet.

Ugyanennek a modern életmódnak a következménye, hogy sokkal többet fókuszálunk közelre, általában rosszul megvilágított háttér előtt. Ennek a hatása, hogy a szemünk gyakorlatilag „elfelejt” messzire fókuszálni, hiszen a szem igyekszik arra jó lenni, amire használjuk. Ezért kiemelten fontos, hogy számítógépes munkavégzés esetén rendszeresen tartsunk szüneteket. Menjünk ki természetes fénybe, nézzünk távolba is, hagyjuk pihenni a szemünket. Tarthatunk szemtornát, pisloghatunk sűrűbben, illetve javasolt irodai környezetben a műkönny használata is, hogy megfelelően nedvesen tartsuk a szemünket. Ezekre a problémákra sajnos nem született szemüveg, és nem is valószínű, hogy valaha orvosolhatók lennének ilyen módon. Ezeket a tényezőket csak tudatosan, kellő odafigyeléssel tudjuk visszaszorítani. Mégis érdemes, hiszen az ember nagy mértékben támaszkodik a látására minden életkorban.